Reisverslag_7 Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu Reisverslag_7 Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu

Reisverslag_7 Nieuw Zeeland

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet en AnnaMarie

28 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

25-02-2015. Het wordt vandaag een reisdag met onderbrekingen. Achteraf blijkt dat we onze trip van Tapua naar Rotorua drie keer zullen onderbreken. De eerste stop zijn de “Moon Craters” . De tweede stop is een glasblazerij waar ze kunst voorwerpen van lava glas maken en als laatste Wai-O-Tapu (Thermal Wonderland).
In het natuur thermische park maken we een wandeling van anderhalf uur. Het landschap verandert voortdurend van bubbelende modder kraters, overal komt stoom uit de grond , kraters waar water kookt, kleurrijke stukken grond tot kraters die op het maan landschap lijken. Dit gebied is ontstaan in de jaren vijftig. De nabij geleken thermische elektriciteit centrale haalde zoveel warm grondwater weg dat het overblijvende water krachtiger begon te koken. Het gevolg van deze actie was dat er meer stoom werd geproduceerd wat hier in de “Moon Craters” naar boven komt.
De volgende stop is de glasblazerij waar het lava glas als grondstof wordt verwerkt tot heuse glas kunstwerken. We liepen met ze vieren te kwijlen langs de prachtige glazen voorwerpen. Kleine en grote vazen, kandelaars, schalen en van alles wat in de prachtigste kleuren. Elke tekening op de glazen objecten had zo'n zijn eigen betekenis. Anna Marie en Nia hebben zich niet kunnen inhouden en mooie voorwerpen aangeschaft. Stel voor aan de geïnteresseerden om even naar www.lavaglass.co.nz te gaan om even over hun website te surfen.
Het derde en laatste onderdeel van deze dag is een bezoek aan Wai-O-Tapu, een groot spectaculair park met een kleurrijk vulkanisch landschap. We hebben hier ruim twee uur zoet gebracht met het bekijken van ongeveer twintig verschillende landschap onderdelen. “The Artist Palette” is een prachtig panorama van warme en koude bronnen. Een prachtig schouwspel van een variëteit van steeds weer veranderende kleuren. “The Champagne Pool” een 0,2 hectare groot meer met bubbelend, helder en sissend water. De zijkant van het meer heeft een prachtig dieprode kleur. En natuurlijk de nodige borrelende modder poelen. Ik kan zo nog wel even door gaan met vertellen van al deze prachtige natuur verschijnselen. Het is echt de moeite waard om dit park te bezoeken, wij hebben ervan genoten. Maar nu hebben we het dan ook wel gezien al die vulkanische vormen van het landschap. Op naar de camping met een strand aan het meer van Rotorua. Op de camping komen we opstijgende stoom pluimen uit de grond tegen. Een huis aan de zijkant van de camping heeft een warmwaterbron in gebruik. Ik zie de aardappelen in een vergiet in de bron staan om gaar te worden. Het nadeel van al dat stoom om je heen is dat het er niet fris ruikt, het stinkt niet echt maar lekker is het ook niet. De volgende dag hebben we een rustdag ingelast, echter voor die avond hebben we een Maori “experiance” geboekt. Deze Maori's geven een complete show weg met diner, zang en dans. Ben benieuwd. We worden om zes uur p.m. met de bus opgehaald en zo rond een uur of tien uur p.m. weer op de camping afgezet.

26-02-2015 Het is dan zover, na een rustige dag op de camping lopen we rond zes uur naar de receptie. En ja hoor, juist nu gebeurt het, tijdens de wandeling een wolkbreuk. We komen drijfnat aan bij de receptie om te worden opgehaald. De bus komt tien minuten later en het is weer droog. Helemaal voor niets nat geregend. De boeking die we gedaan hebben is in het “MITAI Maori Village in Rotorua.
We worden onthaald met hapjes en een drankje. Met zijn vieren krijgen we tafel drie toegewezen. Hier aan kunnen tien mensen plaats nemen. We zitten tussen engelsen en nieuw zeelanders. Zo zijn er meerdere tafels. Na een introductie worden even de nationaliteiten geteld. Onze groep komt op elf verschillende nationaliteiten uit verdeeld over ongeveer tachtig aanwezigen. Nu is het gewoon bij de Maori's dat zo'n groep mensen een leider (chief) moet hebben. Na wat aandringen stelt een Duitser zich beschikbaar om deze tachtig man te leiden en voor te stellen aan de Maori chief die we gaan bezoeken.
We worden verzocht om het bos in te gaan waar we getuigen zijn van de aankomst van de Maori krijgers in een kano. Met veel geschreeuw en lichaam taal komen de Maori's op ons af afgepeddeld. Het ziet er indrukwekkend uit.
Na deze aankomst van de krijgers lopen we door het Maori dorp naar een openlucht theater. Hier wordt ons het leven van de Maori's volledig uit de doeken gedaan in gesproken tekst, dans, spel en als afsluiting de Haka. De Haka is de traditionele oorlog dans van de Maori's. Deze dans wordt nog steeds gedaan bij aanvang van sport evenementen. Het is een indrukwekkende dans, waarbij de tegenstander behoorlijk geïntimideerd kan raken. Eigenlijk zeggen ze kort samengevat : “We vreten jullie op”
Na deze voorstelling is er een warm buffet klaargezet. Maar voor we aan tafel schuiven krijgen we uitleg hoe het eten in de grond werd klaargemaakt. We zien dan ook de kip en schapen dijen klaar liggen om te worden gegeten. Het eten is uitstekend en meer dan genoeg, zelfs de toetjes waren voor ons niet veilig, we hebben ervan genoten. Als afsluiting hebben we een nachtwandeling met zaklantaarns door het bos rond het dorp gemaakt. We kregen uitleg over de honderd jaar oude bomen, bronnen, riviertje, paddenstoelen en de gloeiwormen. Een hele leuke avond, de bus staat klaar om ons weer naar de camping te brengen. Morgen hebben we een reis dag ingepland. We gaan van Rotorua naar het noorden van het Noorder eiland. We verwachten hier wel de hele dag over te doen.

27-02-2015 We stappen weer om negen uur in de camper en maken ons klaar voor een lange rit tot voorbij Auckland. Omdat we helemaal naar het noorden willen, moeten we een tussen stop maken. We hebben hiervoor het Pakiri Beach Holiday Park uitgekozen. Het ligt zo'n dertig kilometer van de HS1 af aan de kust. Van deze keuze kregen we na 20 minuten spijt. We eindigde op een onverharde weg met de nodige haarspelt bochten. De weg was verschrikkelijk het leek wel een ouderwets wasbord. Alles schudde, trilde in de camper. We kropen vooruit om de boel heel te houden. Uiteindelijk werden we beloond met de duurste camping tot nog toe met de minste faciliteiten. Maar we konden wel meteen vanaf de camping het strand oplopen. We hebben ons omgekleed en zijn de zee ingegaan. Ongeveer een half uurtje gespeeld met de golven, even in de zon liggen, naar de camping via een binnen zeetje waar we de vissen konden zien zwemmen, douchen, eten koken, dit verslag schrijven, slechte internet verbinding en naar bed. Morgen rijden we het restant nog zo'n 130 km naar Paihia (Bay of Islands)

28-02-2015. De laatste dag van de maand februari. Het einde van onze vakantie komt nu in zicht. Vier Maart moeten we de camper inleveren. Dan nog een nacht in het hotel op het vliegveld. Hans en Nia vliegen vijf maart naar Sydney en wij blijven nog t/m acht maart in Auckland. Vandaag was het alleen maar rijden. Onderweg kennis gemaakt met de Nieuw Zeelandse motor club “Head Hunters”. Ze zijn ons twee keer met veel lawaai en asociaal rijgedrag gepasseerd. In de middag op de camping lekker in de zon aan een riviertje een boek gelezen. Morgen gaan we naar Russel.
De camping is prachtig, het is een KIWI camping vlak bij Paihia. We zullen hier waarschijnlijk drie dagen blijven. Dan nog een overnachting richting Auckland en de vakantie is ten einde.
Jan en Joke. Nia heeft met de Moari gids Nose-Robbing gedaan, twee keer met de neuzen tegen elkaar duwen. Foto's zullen het bewijzen.

• 28 Februari 2015 - 11:06

Jaap En Fokje:

Hallo vakantiegangers.

Jullie halen echt alles eruit wat maar mogelijk is. Ik begrijp uit het verslag dat een modderbad er niet echt inzit. Vakantieblaren zit je niet op te wachten. Geweldig de kleuren, het lijkt wel Noorderlicht op de aarde.
    Fantastisch. Als jullie straks weer terug zijn, kun je er weer een paar jaar tegen.
    Groetjes uit een gewoon Zwolle

• 28 Februari 2015 - 13:17

Niek:

Zo. Alweer mooie ervaringen. Gaan julie toch nog helemaal naar het noorden? Dan kom je door Welsford. Daar hebben ReNe en Leonie gewoond. Leuk he dat Maori gedoe. Geeft een mooie kijk in hoe het leven daar ooit was.
    Wa wachten nu op ons vliegtuig terug naar Nederland. Geniet er nog van en tot wederhoren.
    Niek.

• 28 Februari 2015 - 19:31

Jan En Joke:

Hallo reizigers,
    Het verslag weer gelezen. Wat een moois om van te genieten he en dan die verhalen straks!
    Nou die foto willen we natuurlijk wel zien als bewijs.Maar er zullen er wel heel veel zijn!
    Dat wordt straks een fotoboek maken!
    Wij zijn nu in Bettmeralp en gaan van de sneeuw genieten!

groeten voor jullie allen en geniet van de laatste week.
    Jan en Joke

• 01 Maart 2015 - 00:31

René:

Wat leuk om de verhalen te lezen. Wat een herkenbare foto's, zo leuk om te zien!! Wel knap dat jullie Pakiri uberhaupt gevonden hebben. Wij zijn een keer terug gereden omdat we het niet konden vinden en de benzine op raakte haha. Geniet er nog van. Groetjes René

• 02 Maart 2015 - 21:54

Loes:

Hallo Anna Marie en Piet,

Wat een fantastische reisverslagen heb je gemaakt Piet. Wat maken jullie veel mee! Anna Marie je krijgt (en hebt inmiddels) een geweldige conditie als ik het zo lees! Wat een prachtig land! Nieuw Zeeland stond altijd al op mijn verlanglijstje en nu helemaal met stip bovenaan!
    Nog heel veel plezier!
    Groetjes uit, met maartse buien geplaagde, Zwolle.