Vervolg trip Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu Vervolg trip Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu

Vervolg trip Nieuw Zeeland

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet en AnnaMarie

03 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Op 31 januari om 9:00 uur onze biezen gepakt, water bijgevuld, toilet geleegd en opweg naar Lake Tekapo, een 2 uur durende tocht door de heuvels, we eindigen op ongeveer 1000 meter hoogte bij een prachtig meer. Het weer onderweg was regenachtig en zwaar bewolkt. Over de bergkam bij het meer was het weer stukken beter. De camper op zijn plaats gezet, wandelschoenen aan en terug naar het dorp gewandeld voor de lokale bezienswaardigheden zoals het kerkje en het monument van de herders hond (collie). Wat inkopen gedaan in de lokale supermarkt, biertje gedronken met uitzicht op het meer en terug naar de camper voor het avond eten. De camping was redelijk leeg toen we arriveerde maar nu ik om negen uur dit verhaal zit te schrijven, is de camping vol. We hebben geen bereik met de telefoons en de internet verbinding op de camping is verre van stabiel.

01-02-2015. We zijn al weer een week onderweg, de tijd vliegt om. Vandaag wordt een wandel dag. We vertrekken optijd om Mount John te bedwingen. We nemen de een uur route heen, deze route loopt gedurende een uur alleen maar omhoog met een gemiddelde van 8% . Boven op de berg (300 meter hoog) zijn een observatorium en een cafe. Hier rusten we uit en drinken een kop koffie met gebak. AnnaMarie en Nia nemen dezelfde route terug terwijl Hans en ik een ander, twee uur durende route, terug nemen. Deze route loopt voornamelijk langs het meer Tekapo. Een prachtig meer, het water kleurt gedurende de dag in verschillende tinten blauw. 's Avonds wordt de overkant prachtig verlicht door de ondergaande zon. Zondag avond hebben we besloten niet te koken dus wandelen we wederom naar het dorpje om te gaan steengrillen. We kiezen ieder drie soorten vlees van 80 gram en genieten van ons diner met een flesje lokale rode wijn. De dag wordt afgesloten met een wandeling terug naar de camper.

Op 02-02-2015 vertrekken we rond negen uur van de camping op weg naar Oamara. We komen langs het Lake Pukaki, waar zich de mogelijkheid voordoet om naar Mount Cook te wandelen, eerst 57 km met de auto en dan een anderhalf uur durende wandeling met de nodige hangbruggen. Maar we kunnen vanaf onze huidige plaats Mt. Cook al niet zien. De berg is geheel ondergedompeld in de wolken, het uitstapje gaat niet door. We hopen Mt. Cook dan via de andere kant (Franz Josef) te kunnen benaderen, later op de reis. Hier kopen we drie wilde zalm steaks voor vanavond. Ik moet zeggen dat de smaak uitstekend was, nooit eerder zo lekker zalm gegeten.
We rijden door naar Twizel, langs oude kunstwerken (grot tekeningen) van de ….. via een waterkrachtcentrale (we komen er een aantal onderweg tegen) en vervolgens via een zeer geaccidenteerd terrein, soms waan je, je in een achtbaan, heuveltje op heuveltje af richting de kust. In Oamaru zetten we de camper neer op de Oamara “ Top Ten camping” genaamd. Bij het inchecken reserveren we meteen voor de avond een bus tripje naar de gele en blauwe pinquins. Elke avond komen de pinguins uit zee naar hun nesten om de jongen te voeden.
Om 7:45 pm staat de bus voor bij de camping en krijgen we een " guided tour" door de stad. Onze gids Tinus (geschatte leeftijd plm. zeventig met een evenoude bus) verteld vol enthousiasme over “zijn” stad. We rijden naar het hoogste punt en hebben een prachtig uitzicht op de stad en de kleine haven aan zee. Er liggen voornamelijk plezier jachten. De locale visseij is een schone dood gestorven, ofwel opgevreten door de grote jongens. Er is een aanlegsteiger die volledig wordt ingenomen door een kolonie aalscholvers. De bus brengt ons naar een afgesloten strandje waar we misschien geel oog pinguins kunnen bewonderen. Bij aankomst zien we er meteen een op het strand en drie luierende zeehonden. We wachten nog minstens een uuur en uiteindelijk hebben we zes pinquins kunnen vinden. Je hebt wel een verrekijker of foto toestel met telelens nodig om de pinguins niet te verwarren met een stuk hout of een grote vogel.
Tegen half negen worden we bij het “blauwe pinguin centrum” de bus weer uitgelaten. We hebben zogenaamde “premium seats” gekocht om de pinguins van dichtbij te kunnen aanschouwen. Normaal beklimmen de pinguins met zijn allen tegelijk de kust om naar hun nesten te gaan, maar vandaag duurt het langer voordat ze komen en ze komen in plukjes van zo'n tien stuks aan land. De pinguins zijn van het kleinste soort in de wereld en dat was dan ook wel te zien, je moest goed opletten anders miste je ze. Totaal kwamen er 141 aan wal. De populatie groeit 10% per jaar. We hebben er tot 10:15 pm gezeten. Terug bij de bus nog even het nachtleven in Oamaru bekeken, gebouwen waar de ramen met verschillende kleuren werden verlicht, het vorige week geopende italiaanse restaurant en een kerk. Om 10:45 pm weer teug op de camping. Leuke dag maar voor het bewonderen van pinguins kan je beter naar de Emmen dierentuin gaan.

03-03-2015 op tijd in de camper om de reis te vervolgen naar Dunedin. Het is pak em beet 120 km rijden voornamelijk over de “1” langs de kust. Vandaag stormt het aan de kust. We hebben het beide knap lastig om die camper midden op de weg te houden. Die campers zijn ware windvangers en relatief licht. We zwiepen heen en weer over de weg. Met een tussen stop aan zee om even de armen rust te geven, gaan we verder. Het is een mooie rit door de bergen met diverse hellingen van 11% zowel omhoog als omlaag. Hier merken we dat de Mercedes motor eigenlijk maar een lachertje is voor dit soort terrein. We rijden beiden plankgas de bergen op met een snelheid van 30 km per uur. We behoren nu tot de zware vrachtwagens gebruikmakend van de “low gearing” van de versnellings bak.
De camper wordt gestald op een KIWI Holiday park aan zee en na het gebruik van de lunch nemen we de locale bus naar de stad. Twintig minuten later stappen we over van bus 27 op bus 9 en stappen uit bij Baldwin street. Dit is de steilste straat in de wereld. We gaan de straat in en lopen tot halverwege omhoog, maken een paar truc fotos om het nog erger te laten lijken en gaan terug naar de bus richting de stad. Midden in de stad uitgestapt en ons eerste doel is het station. We lopen er recht opaf en maken de nodige foto's van dit prachtige authentieke station. We bestellen meteen kaartjes voor een vier uur durende trein trip voor morgen. Verder heeft de stad weinig of niets te bieden. We dineren in een Ierse Pub en nemen de bus terug naar het Holiday park.

• 03 Februari 2015 - 10:34

Niek En Co.:

Hallo daar,
    Weer een mooi verslag. Ja die pinguïns zijn niet echt groot he. Maar ik vond het wel bijzonder om ze zo in het wild te spotten, en dat ze kennelijk zo makkelijk hun nest terug weer kunnen vinden na uren in de oceaan gezwommen te hebben. Ik ben benieuwd hoe jullie de treinreis in Dunedin vonden. Wij vonden dat geweldig. Ik hoor het graag. Maar hopen dat het weer wat beter wordt, want dat maakt het allemaal wel wat leuker natuurlijk. Ben ook benieuwd hoe jullie de campings daar vinden. Wij vonden ze anders dan in Europa, maar wel leuk, en over het algemeen ook goed ingericht.
    De top van Mount Cook is bij goed weer echt indrukwekkend. Hoop dat jullie de kans krijgen omdat met onbewolkt weer te kunnen ervaren.
    Nou jongens, ga verder genieten, en tot wederhoren.
    Groet van ons.

• 03 Februari 2015 - 17:36

Jaap En Fokje:

Hallo allemaal.
    Door het lezen van het verslag is het ons wel duidelijk dat jullie volop genieten. Prachtige foto's. Hier gaat alles zijn gewone gangetje. Maar wij leggen nu toch maar snel de vakantieboeken op tafel. We gaan snel wat uitzoeken.
    Lieve groeten
    Jaap en Fokje

• 03 Februari 2015 - 23:10

Rinske:

Piet, Annamarie, Hans en Nia,
    Mooi om te lezen. Wat een natuur en nog maar weinig mensen gezien. Dat lijkt wel een beetje anders dan hier. Ik zie dat jullie op het Zuid eiland zijn, ik had begrepen dat jullie alleen naar het noord eiland zouden gaan. Christchurch is voor mij bekend van de gasten die we daar vandaan in huis hebben gehad.
    Het is echt vakantie begrijp ik en de camper is de tent op wielen. Binnen steden dus het openbaar vervoer.
    Geniet verder en ik blijf het volgen.