Vervolg_4 van de Nieuw Zeeland reis - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu Vervolg_4 van de Nieuw Zeeland reis - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu

Vervolg_4 van de Nieuw Zeeland reis

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Piet en AnnaMarie

12 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Beste lezers, ik loop een paar dagen achter met de blog omdat we van Wanaka tot Franz Josef geen bereik hadden op onze telefoons. Internet alleen op vaste punten. Dus jullie moesten even geduld hebben, maar nu dan een verslag van onze mooie mooie avonturen.

09-02-2015, Maandag gaan we het stadje Wanaka in. Zoals in elke stad, gehucht of buurtschap is er in ieder geval een souvenirs winkel. De dames maken dankbaar gebruik om ook hier enige tijd te vertoeven. Volgens mij is er niets gekocht en zijn we verder het dorp doorgeslenterd. Nia en AM hebben wel zilveren oor versiersels gekocht bij een juwelier, in een andere winkel iets voor de kleinkinderen en Hans in een foto zaak een zonne kap voor op de lens, deze bleek toch ergens te zijn blijven liggen. We gaan niet kanoën op het meer, het is zondag geweest en er is niemand op het meer. We besluiten naar de plaatselijke VVV te gaan om advies te krijgen wat hier te doen is. Na een kop koffie met deegwaren gaan we een wandeling maken langs een rivier die in het meer uitkomt. We stallen onze camper op een parkeer terrein en wandelen via een prachtig glooiend pad ruim anderhalf uur verder langs het water. The Department of Conservation onderhoud het pad uitstekend. Tijdens onze wandeling komen we ze tegen met een klein graaf machinetje en een soort van wals. Alle oneffenheden veroorzaakt door landafschuiving worden verwijderd. Het pad wordt ook gebruikt door mounten bikers. Het valt op dat de wandelaars echt voorrang krijgen van de bikers en steeds worden we beleefd verzocht hen te laten passeren. Ander half uur terug en we gaan voor de camper heerlijk in het zonnetje wat drinken en eten voordat we weer naar de camping rijden. Een rustige maar mooie wandel dag is ten einde.

10-02-2015 wordt weer een reis dag, nu van Lake Wanaka via Lake Hawea en weer lake Wanaka over de Haast pas naar Haast. Haast is gelegen aan de west kust van het zuider eiland, het is een plaatsje van niets en zoeken na wat inkopen te hebben gedaan in een lokale supermarkt een camping. De camping ligt vlak aan het strand, ook hier is het niet druk, plaatsen te over om uit te kiezen. De zeehonden en pinguïns in Jackson Bay zijn er niet meer dus hoeven we niet verder te rijden. In de middag maken we een wandeling in een soort oer bos aan de overkant van de camping. Het is een fantastisch stukje bos van moeras gebied tot oerbos, met bomen waar weer allerlei planten opgroeien (parasieten). Het was echter niet groot, na zo'n halfuur waren we rond, maar wel prachtig.
Eten koken, maar het opeten werd een ware veldslag. We maakten hier voor het eerst kennis met de alom bekende en gevreesde sandflies. Nu iedereen die ons gewaarschuwd heeft, had gelijk. We zijn allemaal gebeten, de een wat meer dan de ander maar we hebben allen voldaan aan de verwachting van de sandflies om als bloeddonor te dienen.
Snel maken dat we hier weer wegkomen. Plan om morgen naar Franz Josef te rijden.

11-02-2015 De reis naar Franz Josef start om 8:30 uur a.m. Naar deze plek wordt al maanden door ons naar toegeleefd. Hier gaan we de prachtige gletsjers bekijken waar iedereen het over heeft als ze terug komen uit Nieuw Zeeland. We vinden een prachtige camping genaamd de Rainforest en ik moet zeggen de camping doet zijn naam eer aan. Dit is wel de mooiste camping waar we tot nu toe op hebben gestaan. Prachtige plekjes in het regen/oer woud. De Kea (een soort papegaai) vliegt, schreeuwt frequent boven ons hoofd, krekels maken hoog in de boom behoorlijk wat lawaai. De zon schijnt flink, het lijkt wel een tropisch oerwoud.
We boeken voor drie nachten en bepreken meteen een helikoptervlucht “The grande traverse”. Dit is een 40 minuten duren de vlucht. De vlucht start bij de Frans Josef gletsjer dan rond Mount Cook (3700 meter) via de Fox glacier waar we 10 minuten de sneeuw in gaan weer terug naar Frans Jozef. De camper worden tegenover elkaar geparkeerd, sluiten elektra aan en zijn gereed voor de komende drie dagen. We besluiten om niet de middag bij de camper door te brengen maar naar de voet van de Josef glacier te wandelen. We nemen een camper en overbruggen de vijf kilometer naar een parkeer plaats op anderhalf uur van de voet van de gletsjer. Het is een mooie wandeling. Nu zie je ook hoeveel invloed de klimaat verandering heeft op de gletsjer. De gletsjer heeft zich in een aantal tientallen jaren kilometers terug getrokken. Ik vond het imponerend om aan het einde van zo'n gletsjer te staan. In eerste instantie dacht dat het allemaal rosten waren, maar dichter bij gekomen bleek het meters ijs te zijn bedekt met een laag aarde van gruis en stenen. Uit verschillende gaten in het ijs kwam het water van de gletsjer naar beneden stromen, grijs van kleur. De terug wandeling ging sneller nu we alleen maar naar beneden hoefden te lopen. Stil gehouden bij een paar mooie watervallen. Onze bidons gevuld met smeltwater en terug naar de camping. Weer een mooie dag voorbij. We kijken allen uit naar morgen.

12-02-2015. De geplande vlucht om 9:15 a.m. Gaat niet door. Vanuit zee is er een behoorlijke mist het land in gedreven. Vanuit het dorp is geen berg meer te bekennen, we leven in een grijze wereld. Het personeel boekt ons die dag op een latere vlucht. We zullen nu vertrekken om 1:45 p.m. We doden de tijd in het dorp met koffie drinken, brood kopen, bezoek aan de skydive winkel om voor Nia te informeren naar de mogelijkheden, het kiwi broed/informatie centrum. We gaan niet naar binnen. Er worden slechts 4 kiwi's getoond, twee volwassenen en twee kleintjes. Om dit te mogen aanschouwen vragen ze $35,-- p.p. Dit vinden we echt te gortig om voor $140,-- vier vogels te mogen zien. Foto's maken is zelfs taboe
Even in de camper de lunch gebruiken en weer terug naar de helikopter vertrek plaats. Het weer is prachtig geworden, hier en daar een wolk maar verder een azuur blauwe lucht, prachtig weer om te vliegen. Er staan zo'n acht heli's klaar voor vertrek. Je kan echt zien dat het hele dorp leeft van deze vluchten. Alle inwoners trotseren het lawaai van al die heli's die maar af en aan vliegen. We zitten met vijf personen in een helikopter, omdat ik waarschijnlijk de langste ben wordt ik voorin naast de piloot geplaatst. De anderen nemen plaats achter mij. Vast gesnoerd en een kop telefoon op vertrekken we als eerste naar de Frans Jozef gletsjer. We kunnen precies zien hoe we gisteren middag naar de voet van de gletsjer zijn gelopen, nu razen we er echter in een paar minuten overheen waar we gisteren dik ander half uur over hebben gedaan.
De vlucht zit vol met Wouw!!!!! momenten. We vliegen maximaal 4500 meter hoog rond Mount Cook en zien beide glaciers. We constateren dat de Fox glacier toch wel de mooiste is. We landen op de Fox glacier en kunnen tien minuten op de sneeuw genieten van de zon, het ijs en het uitzicht. Het is alles maagdelijk wit om ons heen, geen verontreinigingen en sneeuw van vier dagen oud. We lopen over driehonderd meter dik ijs en genieten van dit moment. Na tien minuten zijn de speel minuten om, net niet genoeg tijd voor een sneeuwpop. Wel even geprobeerd maar het was geen sneeuw maar korrelig eis. Als ik er een bal van wilde maken was het een ijsbal, geen mooie plaksneeuw.
Na veertig minuten weer een zachte landing op de aarde en het was gedaan met de wouw momenten. Nog even nakaarten en weer verder. Nia en Hans wandelden naar de Skydive winkel. Het stond immers al jaren op Nia's verlang lijstje om dit te doen. Vandaag waren er vier redenen om het nu te doen.
1. Ik ben op vakantie.
2. Ik heb er een jaar voor gespaard.
3. De kinderen zijn het huis uit.
4. Het staat op mijn verlang lijst en er moet nog een vinkje achter worden geplaats.
Genoeg redenen dus om omstreeks 17:00 naar 4500 meter te gaan en daar een skydive naar beneden te maken. Wij hebben haar wel aangemoedigd maar durfden zelf de stap niet te wagen. Nia, we zijn trost op je dat je het hebt gedurfd, proficiat, helaas geen certificaat maar wel een video en foto's om dit moment steeds weer terug te kunnen zien.

We hebben deze dag vol met avonturen in een restaurant met lekker eten (sirloin steak van 250 gram) en als dessert ijs met verse vruchten en slagroom afgesloten. Morgen gaan we naar de Fox glacier "ice hiken". Dit is een drie uur durende aanwezigheid op de gletsjer met een gids. We worden met de heli gedropt en later weer opgehaald. Dit is ook weer een activiteit om naar uit te kijken.

• 12 Februari 2015 - 11:35

Niek En Zo.:

WOW. Wat een belevenissen zeg. Dat zijn van die activiteiten die je de rest van je leven niet meer vergeet. Helemaal goed. Fijn dat het weer nu goed is. En Haast stelt inderdaad helemaal niks voor he. Lachen trouwens, want wij hebben in dezelfde plaatselijke supermarkt ook boodschappen gedaan. Was er nog wel wat te koop? Toen wij er waren was de keuze voor eten niet bijzonder groot. Geniet maar lekker verder, en laat ons ook verder meegenieten.
    Groet van ons.

• 12 Februari 2015 - 12:40

Annelise:

ECHT? ZUSJE.. ......Skype-diven?
    Te gek, ben trots op je.
    Super, fotofotofoto.
    Veel knoflook eten tegen de sandfly. Allemaal dan hé.
    Citroen /limoen houden ze ook niet van.
    Evt steekplek deppen met azijn of tandpasta, sterkte.

• 12 Februari 2015 - 14:53

Jan En Joke:

WOUW,WOUW dat is genieten.

• 12 Februari 2015 - 21:37

Rinske:

Wat een belevenis! Met korte mouwen in de sneeuw.
    Sky-diven Nia, geweldig, zelf vliegen ipv in een helikopter!
    Doei

• 14 Februari 2015 - 20:37

Joke Van Den Bosch:

Beste Annamarie en Piet,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Vaak aan jullie gedacht, wat een ervaring!
    we wensen jullie een mooie voortzetting van jullie reis!
    Hartelijk dank voor jullie prachtige persoonlijke kaart, die we vandaag kregen.
    Hartelijke groeten ,
    Bart en Joke

• 15 Februari 2015 - 12:31

Eveline:

Hoi verslaggever!

Het is me eindelijk gelukt om jullie reis verslagen te lezen...wat een belevenissen. Echt een droom vakantie die gemaakt wordt. Erg leuk om het allemaal zo te kunnen lezen. We begrijpen van pa en ma dat het erg gezellig is en dat jullie je prima met elkaar vermaken. We kijken uit naar het volgende verslag en heb nog even een fantastische 3 weken vakantie op het noordereiland. Groeten Allemaal van ons, Eveline en Arjan

• 15 Februari 2015 - 16:20

Luc En Hieke:

He Annamarie en Piet,

Wat een bellevenissen! Leuk om te lezen. Bedankt voor jullie kaart, mooi met die foto van Annamarie voorop, fijne tijd nog. Hartelijke groet, Luc en Hieke

• 15 Februari 2015 - 17:38

Corrievanpelt:

Hallo Piet en AnnaMarie,

Hartelijk dank voor jullie kaart en nu volg ik jullie ook volgens die site.
    Leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Geniet nog maar lekker van jullie droomreis en tot ziens.
    Jan en Corrie van Pelt Schiedam

• 15 Februari 2015 - 18:52

Esther Alssema:

Hallo Piet en AnnaMarie,

Ik lees jullie reisverslag en vraag me af of jullie ook net als ik Lord of the Rings fan zijn. Mijn vraag: hebben jullie Hobbitstee, Mount Doom etc. Gezien?
    De films, die daar voor een groot deel zijn opgenomen, geven een hele goede indruk van dit prachtige land.
    Lijkt me heel bijzonder.
    Geniet ervan.
    Lieve groet uit ons koude kikkerlandje,
    Esther en Jan