Aanvang van dereis naar Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu Aanvang van dereis naar Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Geraldine, Nieuw Zeeland van Piet en AnnaMarie Deen - WaarBenJij.nu

Aanvang van dereis naar Nieuw Zeeland

Door: Piet Deen

Blijf op de hoogte en volg Piet en AnnaMarie

29 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Geraldine

Vrijdag avond 23 januari het knmi slingerede "code oranje" in de media. Hans belde op om te overleggen wat te doen. Wij als nuchtere hollanders wilde er natuurlijk niet aan. Code orange betekend zwaar omvoorspelbaar weer. Na consultatie van de NS blijkt dat de dienstregeling niet zal worden aangepast aan "code oranje".
We komen overeen om een uur eerder naar schiphol te vertrekken dan gepland.
Zaterdagochtend 24 januari bleek er sneeuw te liggen, wij met de taxi naar het station. Hans en Nia waren al gearriveerd uit Beilen. Tijdens het wachten werd er omgeroepen dat er s'ochtends geen treinen rond Amsterdam zullen rijden.
Daar stonden we dan, geen vervoer naar Schiphol. Niemand van de NS kon ons verdere info geven over het wel en wee van de treinen loop. We besloten met de taxi naar Schiphol te gaan. Na een uur en drie kwartier keurig bij vertrekhal drie afgezet. De vakantie kon beginnen. De reis van Amsterdam-Bankok-Taipei-Sydney-Auckland verliep vlekkeloos, geen vertraging, geen luchtzakken een gemoedelijke vlucht. De rust periode van 10 uur in het "Transfer hotel" was prima, AnnaMarie kon hier geheel tot rust komen.
In Auckland bracht de hotel shuttle ons heen en weer naar het vliegveld. naar het hotel waar we verplicht moesten overnachten voordat we de camper konden ophalen.

Het is onderhand 27 januari een zijn nu drie dagen onderweg.
De vlucht van Auckland naar Chrischurch was weer op tijd en duurde 1 uur zoals gepland. Om 12:00 landen we op het vliegveld in Christchurch. Buiten stond de shuttle al op ons te wachten om naar het RV ophaalpunt te brenegn, nog geen vijf minute van de terminal. Die ochtend had ik al ingechecked voor de camper, we moesten ongeveer een uur en tien minuten wachten voordat wij aan de camper werden voorgesteld. Na opname van alle auto beschadigede plekken (en dat waren er veel) de uitleg van de inventaris en de Mercedes automaat vertrokken we richting de eerste camping in Christchurch. Voor het vertrek werd er al behoorlijk wat boodschappen ingeslagen. Mensen die terug reisde naar huis zette all overgebleven loevensmiddelen in een kast. De nieuw gasten konden hier proletarische winkelen. Een tussenstop bracht on bij een suprmarkt genaamd “De Discounter”, een prachtige grote supermarkt met alles erop en er aan. De eerste levens behoefte ingeslagen ($252,--) en daarna richting “Amber” een KIWI camping. We boeken voor twee nachten want morgen gaan we Christchurch met een bezoek vereren. De makkelijkste manier is voor heen en weer naar de stad is met de lokale bus, welke voor de camping een halte heeft..

We stappen uit op central station, midden in het hartje van Christchurch. We lopen richting het grote plein waar de Cathedraal staat. De cathedraal heeft de aardbeving van februari 2011 niet overleefd. Ziet er allemaal zeer triest uit. Men verwacht dat er op dezelfde plaats een nieuwe cathedraal zal worden herbouwd. We nemen de oude tram en zien op deze manier het belangreijkste van de stad. Het iseen stap op-af systeem. We maken een wandeling in het grote aborethum midden in de stad en zien er buiten de bomen ook prachtige bloemen. We nemen de tram terug naar het central station en vandaar de bus naar de Gondola. Het is echter afwachten hoe het weer zichj houdt. De hele dag, to 16:00 uur was de berge waar de gondel naat toe gaat in laaghangende wolken aan het zicht onttrokken. Aangekomen naar een half uur bussen, gaan we toch met de gondel naar oven. We hebben een prachtig 360 graden uitzicht over de fjord de zee aan beide kanten van het eiland. De haven met een container schip aan het lossen van containers ligt aan onze voeten.

Kop koffie en weer terug naar beneden, de bus terug naar het station en overstappen op de bus naar de campung. Al met al een mooie dag maar geen imponerende stad.

Vandaag 29 januari stappen we in de camper om naar Geraldine te rijden met een afstand van ongeveer 140 km. We zijn nu aan de voet van de bergen. De komende dagen houden we een rust dag en gaan dan verder naar de meren.

• 29 Januari 2015 - 09:57

Joke:

Fijn dat jullie zaterdag de vlucht hebben kunnen halen.
    Geniet van jullie reis. Leuk dat ik door jullie weblog kan meegenieten.
    Groetjes - Joke

• 29 Januari 2015 - 11:17

Jaap En Fokje:

Wat een geluk dat de taxi wel bereid was jullie naar Schiphol te brengen. Dit weekend wordt het weer raak met de ns. Wij vinden het heel leuk om op deze manier te lezen hoe alles gaat. Leuk dat we mogen meereizen. We zijn nu al nieuwsgierig naar de foto(s) van dat mooie uitzicht. En dan de rest natuurlijk.
    Geniet en heel veel plezier.
    Liefs Jaap en Fokje

• 29 Januari 2015 - 18:44

Niek Bakker:

He vakantiegangers,
    Fijn wat van jullie te horen,en fijn dat, ondanks de NS, de reis goedig gegaan. Wat een lange vlucht he? Je zit ook echt aan de andere mant van de wereld. Nee, Christchurch is geen imponerende stad. Maar dat is geen enkele stad in Nieuw Zeeland . De leukste stad vonden wij nog Dunedin, met dat prachtige treinstation, en mooie universiteitsgebouwen. Je kan daar ook een geweldige treinreis langs gorges maken met een nostalgische trein.Maar veel geschiedenis is er niet in het land. Ga vooral genieten van het natuurschoon, de vriendelijke mensen, het relaxte leven en de Maori cultuur.
    Nou jongens, wij kijken uit naar jullie volgende verslag, en ga genieten.
    Groet van ons uit een Holland met pokkenweer.
    Niek.

• 02 Februari 2015 - 16:54

René:

Fijn dat jullie goed en wel zijn aangekomen. Leuk om jullie verslag te lezen, ben al benieuwd naar het volgende verhaal. En natuurlijk naar de foto's. Geniet ervan!